Miljonvinst för Luleå Hockey

Publicerad:

Nyhet

Inför säsongen 2017/18 beslutades om en ny strategi för Luleå Hockey baserad på identitet och utvecklingskraft. Nu är det ekonomiska resultatet klart för säsongen: Luleå Hockey gjorde en vinst med 1,3 miljoner kronor för säsongen 2017/18.

Inför säsongen 2017/18 beslutades därför om en ny strategi för föreningen utifrån Luleå Hockeys egna identitet, baserad på utvecklingskraft. För säsongen 2017/18 redovisar därför föreningen en vinst på 1,3 Mkr, vilket är en förbättring med 6,2 Mkr jämfört med föregående säsong. Samtidigt som rörelseresultatet uppgick till 1,2 Mkr, vilket är en förbättring med 7,7 Mkr.

Nedan redovisas ekonomin i sammandrag.

Årets resultat1,3 Mkr(+6,2 Mkr)
Rörelseresultat1,2 Mkr(+7,7 Mkr)
Summa intäkter130 Mkr(+2 Mkr)
Personalkostnader73 Mkr(-3 Mkr)
Övriga externa kostnader52 Mkr(-2 Mkr)
Eget kapital9,2 Mkr(+1,3 Mkr)


Den kraftiga förbättringen av rörelseresultatet förklaras huvudsakligen av ökade intäkter (2 Mkr), lägre personalkostnader (3 Mkr) och lägre övriga kostnader (2 Mkr).

Det positiva resultatet på 1,3 Mkr innebär att det egna kapitalet ökar med motsvarande och uppgår nu till 9,2 Mkr.

Stefan Enbom, VD
– Hela organisationen har jobbat intensivt med att öka våra intäkter och sänka kostnaderna för att få en ekonomi i balans före kvartsfinal. De största resultatförbättringarna är inom sporten med sänkta personalkostnader och även lägre kostnader för övrigt, exempelvis resor och material. Därför är det mycket glädjande att vi har kunnat redovisa en så kraftig resultatförbättring för säsongen 2017/2018 utan att vi gick till kvartsfinal med SHL-laget.

– Utsikten för kommande säsong är mycket goda när det gäller vår ekonomi. Vi har kunnat lägga en budget som uppvisar ett positivt resultat före kvartsfinal trots något ökade kostnader inom Sporten, vilket till stor del kunnat möjliggöras genom ökade SHL-intäkter.

Fullständig årsredovisning finns tillgänglig för medlemmar på Luleå Hockeys kontor från och med onsdag 13 juni. Årsmötet hålls på Coop Norrbotten Arena den 20 juni.

LHF Kommunikation Robert Hedlund