Luleå Hockey investerar 40 miljoner i ny arenaupplevelse!
Publicerad: 2018-05-17
Nyhet
På 80-talet var det stämningshöjande tomtebloss på läktarna, på 90-talet revolutionerades svensk hockey med det vrålande björngapet och nu tar Luleå Hockey nästa kliv – investerar 40 miljoner i Coop Norrbotten Arena för en helt ny arenaupplevelse.

Det är dags för Luleå Hockey att ta nästa steg i föreningens utveckling. Styrelsen har därför beslutat att investera ca 40 Mkr i ny teknik i Coop Norrbotten Arena. En investering som bland annat omfattar nytt ljud, nytt arenaljus samt modern teknik för isprojektion som innebär möjligheter till att skapa en fantastisk inramning vid hemmamatcherna.

För att kunna genomföra den här investeringen så har det krävts en omfattande extern finansiering, vilket möjliggjorts i samarbete med föreningens goda vän Jakob Porser. Föreningen har även valt att använda en del av de ökade centrala SHL-intäkterna till denna offensiva teknikinvestering.

Som leverantör till teknikprojektet har Luleå Hockey valt Bright Group Sweden AB, vilket är ett mycket kompetent och välrenommerat företag. I förarbetet med projektet har Luleå Hockey haft stor hjälp av sin tidigare klubbdirektör Peter Jidström, som de två kommande åren kommer att anlitas av föreningen för att säkra att projektet blir kommersiellt framgångsrikt.

Förprojekteringen har skett med ett mycket bra samarbete tillsammans med Luleå Kommuns ledning och Stadsbyggnadsförvaltningen som fastighetsägare.

Stefan Enbom, vd för Luleå Hockey
– Det känns fantastiskt att vi med en stor investering i toppmodern teknik nu får möjligheten att skapa en magisk arenaupplevelse som kommer att bli helt unik inom nordisk ishockey. Det här kommer stärka föreningens varumärke och ge helt nya möjligheter till ökade intäkter både för föreningen och för våra partners.

– Inom Luleå Hockey fokuserar vi på ett antal strategiska aktiviteter, där en del av detta arbete är inriktat mot att vi skall spela våra hemmamatcher inför en välfylld arena. Därför känner vi att det är helt rätt att göra denna omfattande investering i Coop Norrbotten Arena då ljud och ljus är områden som vi haft stor förbättringspotential inom.

Magnus Sjölund, Bright Group Sweden AB
– Vi är stolta och glada över att vi har fått detta förtroende från Luleå Hockey. Det här är första gången i hockeysammanhang som spelare och teknik kommer kunna interagera live. Vi kommer att skapa ljud- och ljushistoria i Luleå. Något vi verkligen ser fram emot.

LHF Kommunikation Robert Hedlund