Luleå Hockey utvecklar varumärket!

Publicerad: 2018-05-29
Nyhet
Luleå Hockey har genomfört en stor undersökning och med denna i ryggen utvecklas nu varumärket. Detta innebär även att föreningens originalmärke återigen tar platsen som Luleå Hockeys logotyp.

Styrelsen och ledningen i Luleå Hockey har de senaste åren arbetat hårt med att hitta tillbaka till föreningens verkliga identitet. Som ett led i detta genomfördes, i samarbete med kommunikationsbyrån Passion Lab, i månadsskiftet mars-april en varumärkesundersökning bland medlemmar, säsongskortsinnehavare, sponsorer, anställda och funktionärer. Sammanlagt svarade 1025 personer på den digitala enkäten, vilket motsvarade en imponerande svarsfrekvens om ca 55%.

För varumärkesutredningen har styrelsemedlemmen och varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon ansvarat.

I undersökningen gav de svarande höga genomsnittsbetyg till Luleå Hockeys matcharrangemang och kommunikation, men pekar samtidigt på utvecklingsområden och vad de svarande önskar mer av. Vidare fick de ge sin syn på vad Luleå Hockey står för och bör stå för i framtiden. Orden glädje, stolthet, passion, jämställdhet och Norrbotten placerade sig topp-5.

– Det är kul att vår GPS med Glädje, Passion och Stolthet uppfattats så väl av våra vänner runt föreningen, säger Luleå Hockeys VD Stefan Enbom. Att vårt arbete kring jämställdhet och att värna Norrbotten dessutom tagits emot så väl är ännu mera glädjande.

Styrelsen har, med undersökningsresultatet och de senaste säsongernas arbete i ryggen, beslutat sig för att ta nästa steg i jämställdhetsfrågan.

– Vi vill bidra till jämställd utvecklingskraft för alla i Norrbotten, säger Stefan Enbom. Men vår resa har bara börjat. Vi är ännu inte perfekta, men vi kommer fortsätta att jobba hårt varje dag för detta.

Nästa del i undersökningen handlade om klubbsymbolen. Sedan 1994 har den officiella symbolen varit ”Björnen”, men under senare år har original-/retrosymbolen tagit allt större plats inom föreningens verksamhet. Där många röster har höjts för en återgång till originalet, så för att få ytterligare vägledning ställdes i undersökningen frågan om vilken symbol de svarande egentligen föredrog. Resultatet blev ganska talande, både bland de som föredrog björnen och de som föredrog originalsymbolen stod det klart att man ville att bägge symbolerna skulle leva vidare inom föreningen. Resultatet kring vilket märke som skulle bli förstavalet blev jämnt, men originalsymbolen fick fler röster och var i ganska klar majoritet hos både medlemmar- och säsongskortsinnehavare, och framför allt hos de svaranden som var under 50 år.

– Det var en tuff fråga att avgöra, men i slutänden blev några viktiga punkter avgörande för styrelsens val, säger styrelseledamot Niklas Turner Olovzon. Dels att vi är en förening där våra medlemmars åsikter väger tungt och en klar majoritet skulle föredra originalsymbolen, dels rådande utveckling inom ishockeyn i Sverige och världen med en återgång till original, och dels att originalsymbolen bättre markerar den balans mellan vår ursprungliga identitet- och den utveckling som vi vill göra för att möta framtiden.

Från och med den 1 september 2018 är därmed föreningens originalsymbol återigen den officiella klubbsymbolen och förstavalet när det gäller bland annat matchdräkter och digital-/tv-grafik.

– Vår originalsymbol symboliserar att vi är en förening för alla och att vi vill stå för jämställd utvecklingskraft. Dessutom anser vi att vår originalsymbol, kanske paradoxalt nog för vissa, faktiskt bäst möter vår offensiva satsning på framtidens arenaupplevelse, fortsätter Niklas Turner Olovzon.

– Och även framöver kommer björnen att fortsätta leva kvar som en stark symbol för Luleå Hockey. Det är exempelvis inte aktuellt att sluta med det så populära björngapet i framtiden, för den här norrbottniska björnen sover aldrig, avslutar Turner Olovzon.

LHF Kommunikation Robert Hedlund
Våra huvudsponsorer